Na 48- of nog meer jaar praten en discussiëren is vandaag de officiële start gemaakt met de Rijnland Route. De meeste plooien zijn in de loop der jaren glad gestreken, maar je kan het als politiek natuurlijk niet altijd iedereen naar de zin maken.
Om half elf drukten minister Melanie Schultz, gedeputeerde Floor Vermeulen en Jan de Jong, voorzitter Raad van Bestuur aannemerscombinatie Comol5 op de rode knop waardoor een spandoek viel en het bouwbord onthuld werd.
De Rijnland Route is de verbindingsweg tussen de A4 en de A44. De weg gaat de N343 heten, maar ik denk dat on deze omgeving iedereen hem altijd zal kennen als Rijnland Route.
De weg gaat in Voorschoten via een tunnel onder het dorp door en komt bij de Stevenshof weer boven de grond.
Tegen tienen stroomde de parkeerplaats van het voormalige café de 3 Willigen vol met bestuurders, bouwers, plannenmakers en pers uit de regio.
In de meeste plaatsen in de regio is de dinsdagmorgen gereserveerd voor college-overleg, ik denk dat daar vandaag niet veel van terecht kwam. Ik zag onder andere de wethouders Wendelien Tönjann uit Oegstgeest, Robert Strijk uit Leiden en Freddy Blommers uit Wassenaar rondlopen.
Minister Melanie Schultz werd welkom geheten door haar partijgenoot en lid van Gedeputeerde Staten, Floor Vermeulen.
Voor Melanie een speciale dag. Ze was niet alleen blij dat nu eindelijk de bouw van de Rijnland Route begint, maar het was ook haar laatste officiële handeling als minister. Melanie keert niet terug in een volgend kabinet, dus eigenlijk was het voor haar vandaag haar laatste dag in functie. Uiteraard blijven de ministers na de verkiezingen nog wel aan tot het nieuwe kabinet is gevormd, maar toch een aparte dag.
Als eerste liep ze naar de bezorgde bewoners uit de Stevenshof.
De bewoners is destijds beloofd dat ze weinig of niets zullen horen, zien of ruiken en daar willen de bewoners de politiek en de bouwers graag aan herinneren.
Groen Links is tegen de Rijnland Route en liet dat vanmorgen ook nog even duidelijk merken.
Tweede kamerlid Leendert de Lange heeft in zijn lange politieke carriëre in de streek regelmatig met de Rijnland Route van doen gehad. Hij vertelde dat dit een zeer bijzondere dag voor de regio en de bereikbaarheid van Zuid Holland is.
Melanie Schultz mocht als eerste het woord voeren en behalve natuurlijk dat ze blij is dat we hier nu na zoveel jaren staan, gaf ze ook aan dat het meeste werk gedaan is door de provincie en de gemeentes.
Eigenlijk ben ik na alle plannen alleen maar de mevrouw van het geld.
Floor Vermeulen heeft als gedeputeerde inderdaad heel wat jaren werk in dit plan en de uitvoering zitten.
Het was behoorlijk druk en de tent stond dan ook helemaal vol.
Robert de Haas, projectdirecteur van Omol5 gaf een kort overzicht van de planning tussen nu en de te verwachten opening in 2022. Behalve de bouw liggen er tussen nu en 2022 ook nog eens ongeveer 700 vergunningaanvragen. Dat is voor het plaatsen van een bouwkeet tot aan het boren van tunnels aan toe, en alles wat daar tussen ligt.
Tijd voor de officiële starthandeling.
De minister was niet alleen beroepsmatig blij met de aanleg, maar ook als inwoner van Leiden ziet ze veel voordelen in de toekomstige Rijnland Route.
Het hele interview met Melanie en ook de reacties van de andere bestuurders en bouwers is op de site van Sleutelstad terug te luisteren.
Eigenlijk had vrijwel iedereen hetzelfde commentaar, het heeft lang geduurd en vandaag is een historische dag in de bereikbaarheid van Zuid-Holland.
Natuurlijk eindigden we met een grote groepsfoto met bestuurders en bouwers.
Tijd voor koffie met een 'ondertunneld' gebakje.
In de korte fotoslideshow nog een aantal foto's van de start van de aanleg van de N343, een historisch stukje asfalt in Nederland.
Reacties
Inderdaad de laatste officiële handeling van minister Melanie Schultz.Na morgen zal alles anders zijn.Veranderingen zijn altijd lastig te accepteren, of het wegen zijn of software.De presentatie op het scherm is wel mooi, of de weg er altijd al is geweest. Hans
Jammer..., een stukje natuur gaat weer naar de haaien, het laatste stukje natuur tussen Leiden en Wassenaar .....
Ik woon wel is waar niet meer in de Stevenshof, maar ben het met de bewoners eens.....
Deze weg had er nooit mogen komen..., het is geldverslindend en slecht voor mens, milieu en flora en fauna.....
Jammer dat uitgerekend een "Leidse minister" haar medewerking hieraan heeft verleend, heel jammer... ik ben er in ieder geval radicaal op tegen dat die weg er komt, ondertunneld, verdiept of niet.... weg ermee!!
Beetje jammer , ondanks de mooie foto's en dit bericht, alwaar ik je toch voor bedank Emile, had ik dit liever niet gezien...
Groetjes en tot je volgende blog, ik hoop met een wat voor mij aangenamer onderwerp..
Ruud te Leiden.
Een bijzondere vrouw... Eigenlijk jammer dat de mensen die kleur aan een kabinet geven verdwijnen.